Syömisen taito

Pitääkö syömistäkin opetella? Joskus pitää. Jos syöminen on syyllisyyden värittämää taistelua itsekurin kanssa, on aika omaksua rennompi ote ruokaan. Se auttaa tutkitusti myös painonhallinnassa.
Pää menee helposti pyörälle, kun yrittää seurata ohjeita siitä, mitä pitäisi syödä ja mitä jättää syömättä, mikä on sopiva hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien suhde ja millä tavalla tuotettuja kananmunia vastuullisen kuluttajan pitäisi ostaa. Puhumattakaan ruoka-aineiden ilmastovaikutuksista. Syömisestä on tullut kieltäymysten ja syyllisyydentunteiden värittämää ravintosisältöjen, kaloreiden ja hiilijalanjälkien laskemista, mistä on ilo kaukana.

Onneksi ruokasuositukset ovat sekä ilmastonmuutoksen että terveyden kannalta jotakuinkin samat: kasvispainotteista, monipuolista lähiruokaa, jonka hävikki on minimoitu. Kun lisäksi kiinnittää hiukan huomiota rasvojen laatuun ja riittävään kuitujen saantiin, muut säännöt ja rajoitukset voikin unohtaa.

Noilla eväillä voi antautua nauttimaan ruuasta hyvällä omallatunnolla. Syöminen ei saa olla pelkkää tankkausta tai keino saavuttaa jotakin, kuten terveyttä, painonpudotusta tai muiden ihmisten arvostusta. Syömisen pitäisi tuottaa mielihyvää, ei stressiä, onhan ruoka parhaimmillaan yksi elämän suurista nautinnoista.
Sääntöjen tilalle syömisen iloa ja rentoutta

Koska ruokavalinnat ovat monimutkaistuneet, on alettu puhua syömisen taidosta. Sillä tarkoitetaan ennen kaikkea positiivista ja rentoa suhtautumista ruokaan ja syömiseen: Syöminen on kivaa. Ruuasta saa nauttia. On hauska kokeilla uusia makuja. Kiellettyjä ruokia ei ole; kaikkea saa syödä, kunhan pysyttelee kohtuudessa.

Syömisen taitoon kuuluu erottaa, milloin on kyse fysiologisesta nälästä ja milloin ruokahimon synnyttää jokin muu tarve. Tunnesyöminen ajaa etsimään tyydytystä herkuista, vaikka ravintoa ei kaipaa keho vaan mieli.

Syömisen taitoa ovat myös säännölliset ja riittävän kokoiset ateriat, jotka syödään ruokaan keskittyen ja syömisestä nauttien. Myös kehon kuuntelu on tärkeää. Elimistö kyllä kertoo, milloin se on nälkäinen tai kylläinen ja mistä ruuasta ja ruokamäärästä tulee hyvä olo. Silloin syöminen ei riistäydy käsistä, vaan syödyn ruuan määrä vastaa kehon tarpeita.

Ruokataju on sukulaiskäsite syömisen taidolle ja tarkoittaa omakohtaista ymmärrystä ruokavalinnoista sekä kykyä hahmottaa syömisen sosiaalisia, kulttuurisia ja arkisia merkityksiä. Ruokatajuun kuuluu tietoisuus siitä, että on monta tapaa syödä ”oikein” eli terveyttä ja hyvinvointia edistävästi.
Taitavan syömisen periaatteet

Syömisen taidot -käsite on peräisin amerikkalaiselta ravitsemusterapeutilta Ellyn Satterilta. Hän on kehittänyt mallin, jonka avulla ruokaan ja syömiseen opetellaan suhtautumaan myönteisesti ja joustavasti. Malli ei ota kantaa siihen, mitä pitäisi syödä, vaan miten syödään.

Syömisen taito kiinnostaa myös suomalaisia ravitsemustieteen tutkijoita. Aiheesta on tehty tai tekeillä useita kotimaisia tutkimuksia. Rennompi suhtautuminen syömiseen näyttäisi olevan parempi tapa parantaa ruokavalion laatua, pudottaa painoa ja pitää liikakilot poissa kuin valistus tai rajoituksiin perustuvat dieetit.
Syömisen taidon periaatteet ovat yksinkertaiset:

  • Suhtaudu syömiseen rennosti ja joustavasti. Unohda dieetit, kiellot ja lupaukset.
  • Älä jätä kokonaisia ruoka-aineita tai ruoka-aineryhmiä pois vaan syö monipuolisesti. Syö kohtuudella myös ruokia, joista nautit, vaikka ne eivät olisikaan terveellisiä. Ruumis tarvitsee vaihtelua ja sielu mielihyvän kokemuksia.
  • Lopeta itsesi syyllistäminen.
  • Kuulostele kehon tuntemuksia. Syö vain kun sinulla on nälkä – ei kuitenkaan kiljuva nälkä, sillä se saa syömisen helposti riistäytymään käsistä – ja lopeta, kun olet kylläinen.
  • Syö säännöllisesti. Noudata ruokailurytmiä, joka sopii juuri sinulle.
  • Syö tietoisesti ja kaikessa rauhassa. Varaa syömiseen riittävästi aikaa. Tee ateriahetkistä miellyttäviä.
  • Maistele uusia ruokia ja kokeile erilaisia ruuanvalmistustapoja.
  • Syö, jos ruoka maistuu hyvältä, älä syö, ellei maistu. Lautasta ei tarvitse aina syödä tyhjäksi.
Rentous auttaa painonhallinnassa

Rento asenne ruokaan ei johda ylensyömiseen tai ylipainoon. Päinvastoin. Kun syö silloin kun on nälkä, keskittyy syömiseen ja kuuntelee kehon viestejä, syöminen pysyy hallinnassa ja syödyn ruuan laatu tutkitusti parempana.

Rennosti ruokaan suhtautuvilla on todettu olevan matalampi painoindeksi, vähemmän syömishäiriöitä, paremmat kolesteroliarvot sekä parempi ruokavalio, mikä puolestaan näkyy muun muassa parempana unen laatuna ja alentuneena sydän- ja verisuonitautiriskinä.

Tiukat dieetit sen sijaan johtavat usein hallitsemattomaan ahmimiseen. Ennemmin tai myöhemmin itsekuri pettää. Siitä seuraa syyllisyyttä ja epäonnistumisen tunteita, joita helposti lääkitään ahmimalla lisää. Mitä enemmän itselleen asettaa rajoituksia ja kieltoja, sitä herkemmin ruuasta tulee ongelma.

Unohda siis tiukat säännöt ja heittäydy nauttimaan syömisestä! Elämänlaatu kohoaa, ja painokin pysyy kurissa melkein itsestään.

Lähteet:
Takaisin muutos-sivulle.

(c)2018, Kaikki oikeudet pidätetään